زمان مطالعه: 2 دقیقه

نمایندگی زیمنس، برنامه نویسی پروژه در محیط TIA

برنامه نویسی TIA شامل تعریف تگ ها، توابع و … می باشد. نمایندگی زیمنس در قسمت ۷ از اموزش نرم افزار TIA، مبحث برنامه نویسی را به صورت اجمالی بررسی کرده است.

 

تعریف تگ ها در برنامه نویسی TIA

یکی از تغییرات انجام شده در نرم افزار TIA نسبت به نرم افزار STEP7 V5.5، تغییر عنوان سمبل به تگ می باشد. در نرم افزار TIA هر آدرس ورودی، خروجی، مموری و . . . به عنوان یک تگ تعریف می شود، یکی از مزایای این روش آن است که از هر تگی می توان با همان نام و آدرس به سهولت در برنامه مانیتورینگ نیز استفاده نمود.

برای تعریف تگ ها، می توان وارد مسیر بخش PLC Tags شده و سپس بر روی گزینه Default tag table دابل کلیک نمود. در این صورت، محیط تعریف تگ ها نمایان می شود. اکنون لازم است تگ های موردنظر را ایجاد نمایید.

 

ایجاد فانکشن های کنترلی در برنامه نویسی TIA

برای برنامه نویسی این پروژه، از روش برنامه نویسی ساختار یافته استفاده می کنیم. برای انجام این کار، لازم است یک بلاک از نوع FC برای کنترل نوار نقاله و یک بلاک (FC) دیگر برای کنترل دما ایجاد شود.

برای این منظور، ابتدا در ساختار درختی پروژه وارد بخش Program Blocks شده و بر روی گزینه Add New Block کلیک نمایید. یک نام دلخواه و گزینه Function را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه OK کلیک نمایید تا بلاک FC1 با نام سمکبولیک Conveyor-Control ایجاد شود. مراحل فوق را برای بلاک Temperature-Control تکرار نمایید.

 

ایجاد فانکشن های کنترلی موردنظر

برای برنامه نویسی این پروژه، از روش برنامه نویسی ساختار یافته استفاده می کنیم. برای انجام این کار، لازم است یک بلاک از نوع FC برای کنترل نوار نقاله و یک بلاک (FC) دیگر برای کنترل دما ایجاد شود.

برای این منظور، ابتدا در ساختار درختی پروژه وارد بخش Program Blocks شده و بر روی گزینه Add New Block کلیک نمایید. سایر تنظیمات را مطابق شکل ۱-۱۵ انجام داده و سپس بر روی گزینه OK کلیک نمایید تا بلاک FC1 با نام سمکبولیک Conveyor-Control ایجاد شود. مراحل فوق را برای بلاک Temperature-Control تکرار نمایید. تنطیمات مورد نظر در شکل ۱-۱۶ نشان داده شده است.

 

فراخوانی بلاک Conveyor-Control در OBI

پس از اینکه برنامه موردنظر به منظور کنترل بخش نوار نقاله در بلاک Conveyor-Control پیاده سازی شد، لازم است این بلاک را در OBI فراخوانی نمود؛ بدیهی است در غیر اینصورت، برنامه درون بلاک اجرا نمی شود.

 

برنامه نویسی کنترل دما

در ساختار درختی پروژه بر روی بلاک Temperature – Control دابل کلیک نمایید تا محیط برنامه نویسی این بلاک، باز شود. اکنون در محیط برنامه نویسی، برنامه موردنظر را به صورت زیر پیاده سازی نمایید.

 

فراخوانی بلاک Temperature-Control در OBI

پس از اینکه برنامه موردنظر به منظور کنترل بخش دمای کوره در بلاک Temperature -Control پیاده‌سازی شد، لازم است این بلاک را در OBI فراخوانی نمود؛ بدیهی است در غیر اینصورت، برنامه درون بلاک اجرا نمی شود.

 

 

 

نویسنده : جناب آقای مهندس احمد فرجی

انتشارات : قدیس

برای مطالعه کامل، کتاب آموزش نرم افزار TIA را از انتشارات قدیس تهیه فرمایید.